tisdag 3 augusti 2010

Valrörelsens möjligheter för en politiker

Måste man vara klok som en uggla?

Valrörelsen börjar dra igång på allvar och inbjudningar kommer till många olika evenemang. Möjligheter för oss politiker att finnas med och försöka ge andra en bild av vad vi står för i vårt parti och med vår person. En spännande och upptagen tid verkar det som. Jag har aldrig varit med förut och det känns utmanande. Exempel:

  • Vad har vi för tankar om anhörigvård?
  • Vad anser vi om att våra gamla medborgare själva skall få välja var de vill bo och leva på ålderdomen?
  • Hur ser vi på de frågor som till vardags berör alla de människor som har någon form av funktionshinder, ex avsaknad av rullstolsramper?

Frågorna som ställs har helt olika inriktningar och självklart kan ingen människa - enbart för att man valt att engagera sig i det politiska arbetet - kunna allt om så vitt skilda frågor. Men här får jag en möjlighet att sätta mig in i vitt skilda ämnen som jag kanske inte ens hade funderat över tidigare. Visserligen har jag många gånger funderat på hur vi bygger våra samhällen för "mitt i livet människor", med den stora glädjen av att ha alla ben, armar, fingrar, tår och leder och skelett i aktivt behåll. Vi glömmer ofta både barn och gamla, för att inte tala om funktionshindrade.

Många gånger har jag också låtit mina tankar vandra runt min gamla pappa och hur jag skall bära mig åt för att få till det bästa måendet och funktionen för honom i hans liv. Det är stora och svåra frågor detta som vi så gott som alla någon gång i livet kommer i kontakt med och tvingas ta ställning till.

Spännande då att få göra det i en dialog med andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar