fredag 6 augusti 2010

från mångfald till tvåpartistat

Jag har funderat en hel del på hur det gick till när vi i Sverige gick från att ha haft något mer än en handfull olika partier att rösta på till att bli en tvåpartistat... "De rödgröna" och "Alliansen".

Jag har också funderat över vem - eller kanske vilka - som driver på denna avveckling. Partierna, vårt politiska system, folket eller media?

Och så till sist; Är det bra för Sverige eller är det inte bra. Är det bra är det ju alldeles utmärkt. Är det inte bra bör vi nog fundera ett varv till, eller?

Vad jag tycker? Eftersom inget politiskt parti är stort nog att få en egen majoritet krävs ju någon form av samverkan för att kunna regera. Men jag vet faktiskt inte om jag tycker att detta - att bli en tvåpartistat innan valet - är bästa sättet. Fast det tvingar ju onekligen partierna att tänka till ordentligt innan valet och att samverka!

Nu är det som det är och vi får helt enkelt se vilket resultatet blir. Blir det dåligt lär det förändras... Spännande med politik!

1 kommentar:

  1. Själv jag mer delaktig i landstingets tvåpartiförhållande även om MP spelar på fel planhalva.

    SvaraRadera