måndag 26 oktober 2009

Sittande samlingsregering river det trygghetssystem som vi, invånare i Sverige byggt upp under många, många år och med hjälp av många, många händer. Reinfeldts regering håller just nu på att slå detta i spillror. Det ryker och osar ute i landet när den ena människan efter den andra kastas ut ur systemet och blir liggande i dammet. Ingen A-kassa, ingen ersättning från Försäkringskassan, inga pengar till mat och inga pengar till hyran.


Jag möter i min vardag inte bara enstaka utan fler och fler förkrossade människor vars liv idag är spillror. Som inte har någon egen värdighet kvar, omkulltacklade av en ordentlig smocka i magtrakten av det system som från början byggdes upp för att hjälpa oss tillgodose våra primära behov under de perioder i våra liv när vi inte har kraft att fixa det själva.


Ten and out!


Flera har varit sjukskrivna under lång tid för att de inte klarar av att arbeta. Inte för att de är lata och utnyttjar systemet utan för att de inte fixar att jobba en hel dag! Nu är de friska som nötkärnor - enligt Försäkringskassans nya regler. Föräkringskassan bestämmer alltså att de som tidigare var sjuka nu är friska och arbetsföra. Även när deras läkare intygar att de är lika sjuka som tidigare. Detta kallas arbetslinjen. Kan man inte arbeta har man inget värde.

Det här är inget nytt i historien. Jag vet att det funnits stora läger där det enda som gjorde att man hade ett värde var om man kunde arbeta, annars... Slaveriet byggde också på arbetslinjen, med den enda skillnad att var du slav fick du inte betalt, du fick leva, men inget betalt. Idag får du betalt om du kan arbeta. Ibland riktigt bra betalt och sänkta skatter till oss arbetsmyror. Hör du inte till den kategorin som klarar av att sköta ett arbete just nu, eller kanske aldrig, tja; Ten and out!

Jag är väldigt angelägen om att mina skattepengar används till att stötta dessa personer i sin vardag så att de får den tid de behöver för att friskna till och kunna leva ett liv som ger dem lite glädje och hopp i vardagen. Jag vet att många andra människor också är väldigt angelägna om att deras skattepengar används till att stötta de svagare i samhället. Människan är en social varelse och innerst inne vet vi att vi bör ta hand om varandra.

Jag tror inte att jag är odödlig och osårbar, jag vet att jag kan råka ut för de mest ofattbara ting som slår sönder det liv jag har byggt upp för mig. Jag vet att jag kan behöva hjälp i morgon. Och om jag behöver hjälp så vill jag vila i trygg förvissning om att det finns hjälp att få! Jag vill inte bli uträknad när jag ligger ner! Jag vill bli hjälpt upp från golvet!

Jag vet att vi kan, vi människor har enorma resurser av medmänsklighet och empati, ja ibland tror jag vi kan så mycket mer än vi själva förstår! Vi kan dela med oss av det vi har så att de som behöver det just nu också får en del av kakan. För mig har allt liv ett eget värde. Jag kräver inga bevis för det värdet. Ett liv är ett liv. Det är inte ett fjärdedels liv eller ett och ett halvt liv. Ett liv är ett liv.

Höj skatterna och forma system som hjälper oss att resa oss från golvet när vi har trillat! Ta ut domaren, jag vill inte höra TEN AND OUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar