onsdag 16 december 2009


Klimatspelet - det nya dödsspelet


Visst är det oroande, det finns ju liksom ingen tid kvar känns det som. Och så oerhört trist om man tittar i backspegeln. Jag menar, hur många år har vi inte tjatat och ifrågasatt och påpekat, men ingen har lyssnat, inga förändringar, åtminstone inte tillräckliga. Inte förrän nu när det helt plötsligt har kommit in i vår egen trädgård.

Det är oerhört viktigt och avgörande vad vi små individer gör, vilka köp vi väljer att genomföra och vilka vi väljer att låta bli, vilka val vi gör i vardagen. Det är helt enkelt livsavgörande för framtiden!
Lika viktigt är det att det måste till ett flertal mycket obekväma politiska beslut NU.


Den vanliga människan, du och jag, har oerhört mycket makt när vi blir tillräckligt många och har lite tid på oss. Men vi kan inte fixa detta själva, de som bestämmer måste, för en gångs skull, våga gå före denna gången. Vara de ledare som de hela tiden påstår att de är.


För hur vi än vrider och vänder på oss är den största majoriteten av jordens befolkning mycket mer intresserade av andra frågor än just klimatfrågan; Mat för dagen till exempel. Och tyvärr brukar de som sitter i ledande ställning vara mer intresserade av sin egen personliga framtid, nästa val, olika personligt vinstgivande strategier, än av att fatta de allra bästa besluten för planeten och människan (och sig själv också - tro det eller ej) för framtidens barn. Så har det åtminstone visat sig vara flera, flera gånger om man tittar i backspegeln.


Vi är många som aktivt har kämpat i många, många år. Levt omtänksamt mot det som finns runt oss, miljömedvetet så gott det nu går i detta samhälle, ofta med en hel del uppoffringar till följd. Det är helt fantastiskt nu när vi blir fler, men vi får liksom inte glömma bort att det finns ett stort antal människor i andra länder som inte har möjligheten att fundera på denna fråga för de måste se till så att de överlever dagen, eller så att deras barn gör det, just nu. Då har man inte kapaciteten att tänka framåt. Då kan man inte fatta de där besluten om vad som kan tänkas vara bäst för oss alla och planetens framtid.


Det finns också mängder av vanliga människor på denna planetens yta som inte har förstått hela vidden av detta klimatspel vi alla är med och spelar. De har liksom inte fattat reglerna. Och när de väl har förstått de reglerna som gäller just nu har spelet gått in i ett annat skede, med helt andra regler…

Vi som bor i dessa välmående länder som vi faktiskt gör måste vara beredda att ta en så mycket större del av bördan. Var finns de politiker som vågar fatta de stentuffa beslut de måste fatta? Finns de idag?

För dagen känner jag mig inte särskilt optimistisk. Jag är dock oerhört nyfiken och slutar aldrig att hoppas. Jag slutar heller aldrig att göra det jag kan göra själv i det lilla och i det stora, för att det skall bli så litet avtryck som möjligt efter mig som enskild individ och det liv jag väljer att leva.


Och så hoppas jag av hela mitt hjärta att det finns tillräckligt många modiga politiker som har förstått hur klimatspelets regler ser ut idag, som gör sina mycket genomtänkta drag för att vara med och skapa ett så rättvist spel som möjligt, som förstår att denna gången är de sedlar som vi använder som valuta inte mer värda än monopolpengar. Helt andra värden än pengar står på spel. Världen står på spel! Framtiden för planeten ligger i potten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar